torsdag 6. juni 2013

Sommer er herlig!!

Da er det ei stund siden det første innlegget mitt, men det er heller ikke meningen at denne bloggen skal bli noe pliktløp. Jeg vil blogge når jeg føler for det og har noe å si eller vise dere, og nå følte jeg for et lite bildedryss og en oppdatering på Tindra-fronten.

Hentet Tindra i Hegra på fredag. Der har hun og Pascall levd livets glade dager, det var nesten litt trist å skille dem... Tror de ble litt glade i hverandre! Men, samtidig tror jeg det var ei som var veldig klar for å bli med hjem, hun hoppet rett inn i bilen og nektet nesten å bli med ut igjen da vi skulle slippe turtelduene sammen igjen for siste gang. Hun følte nok at hun var ferdig, for det ble ingen paring og heller ingen sammenkobling denne gangen heller. De stod der som et kjærestepar og bare degget med hverandre og så salige og fornøyde ut begge to. Tindra var da på 17 dagen og vi følte derfor vi hadde gjort det vi kunne for å bringe dem sammen. Turen hjem over fjellet gikk lett og det var godt å få henne hjem!

Vi hadde tenkt å prøve med inseminering som for å være sikker på at hun fikk de edle dråpene til Pascall, men to veterinærer sa uavhengig av hverandre at inseminering ikke på langt nær var like godt som naturmetoden. Og siden de har gått sammen jevnlig ei hel uke, mente de mest sannsynlig at Tindra var paret selv om de ikke hadde hengt sammen.

De siste dagene, har Tindra forandret seg endel. Jeg har lest meg til at drektige tisper kan forandre adferd, men jeg trodde ikke at det ville skje så fort. Tindra som stort sett har spist mesteparten av maten sin mot natta og stort sett alltid har hatt mat liggende i skåla si, sluker nå maten sin med stor apetitt morgen som kveld og jeg har sett meg nødt til å dele opp dagsrasjonen i tre for at hun skal slippe å gå et døgn fram til neste måltid. Dessuten har hun blitt veldig "lat" og dilter etter pappa på dagtid og meg etter jobb. Dessuten drikker hun veldig mye og er enda mer kos enn jeg trodde kunne være mulig!!! Jeg håper det er et godt tegn og at et lite dusin små brune krabater ser dagens lys i månedsskiftet juli/august!


Det var som vanlig utrulig fint lys over fjellet den her kvelden!!










Her kommer et lite knippe bilder fra sommeren så langt. Det har vært en flott forsommer på så mange måter her på fjellet. Mange varme soldager og ikke minst fridager! Håper dette ikke var HELE sommeren og at sola har litt igjen til juni, juli og august også :) 






 Ingvild på skuldrene til onkel Jørgen "nonnen min". Fryd!!!


Ei lita skøyerjente på 5 år!


Alt er toppers bare Ingvild kan dilte etter onkel Jørgen eller sitter "on top of the world" på skuldrene hans! Her har de vært og sjekket viltkamera og kameraet hade faktisk fanget en veldig nærgående elg som hadde flyttet kamera ut av stilling. Ble noen kule nærbilder. Jeg lover å få det med etterhvert!!



   Nyter sommeren i hammocken til mormor


Ingvild og søskenbarn Jens tar en liten "lur"


Ingvild i det tenksomme hjørnet!



På Doktortjønna, aktivitetspark for ungene!














Skogstur en herlig sommerkveld i juni!

Jeg gikk en tur på stien og hørte skogens ro
Der hørte jeg fra lien en gjøk som sa koko
Koko koko koko- korokoko...



Meg og Tindra foran storfurua nedi Engeslia




Tindra poserer, om enn litt motvillig... Skjønte ikke hvorfor hun skulle stå oppå dem tømmerstokkan der 




Trolsk stemning med fisheye-effekt




... men, lyset var flott og kvelden herlig!!




Om vi ikke har deilig duftende syriner på Røros, så har vi ihvertfall deilig hegg som blomstrer nå på forsommeren




 Utsikt mot Hummelfjellet




Prestekrager, nydelige blomster selv om de foreløpig bare blomstrer i potta




 Nydelige Tindra med skinnende kobberfarge. Fineste jenta på fire bein 




Ingvild og mormors tulipaner, de lengstlevende tulipanene i landet!




På vei hemmat!!



3 kommentarer:

  1. Velkommen inn i bloggverdenen! Trivelig!
    Virkelig flotte bilder du har tatt!!

    Tina :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig, tusen takk :) Jeg har hatt lyst til dette lenge, men nå så jeg virkelig en grunn til å realisere planen...

      Hilsen Marit :)

      Slett
    2. Det tok lang tid før jeg også tok steget og laget min egen! Det er veldig gøy! :)

      Slett